V roce 1982, kdy jsem vstoupil do řad členů tehdy Svazu požární ochrany stála v garáži hasičské zbrojnice „kačena“ s přívěsem. Jednalo se o skříňový, benzinovým motorem poháněný automobil Tatra 805, který dříve sloužil u armády jako spojařské vozidlo. V zasedačce se topilo v naftových kamnech a k požáru jel každý v tom, co měl zrovna na sobě, mnohdy jen v montérkách a tričku. Nezbytnou součástí této „výstroje“ byla hasičská helma.
Od té doby se ve výbavě vystřídalo několik vozidel. Vždy se jednalo o starší auta již vyřazená z podnikových nebo „veřejných“ požárních útvarů. Ke zmíněné Tatře 805 přibyla cisterna CAS-25 Škoda 706. Tatru 805 vystřídala hasičská Avia A-31 DA-12 a celých 20 let sloužila tvrdonským hasičům CAS-32 na podvozku Tatra 148. Udržovat tuto techniku ve stavu schopném zásahu při požárech vyžadovalo každoročně stovky hodin práce. Každá výměna techniky vyžadovala také různé stavební úpravy hasičské zbrojnice.
Počet výjezdů k požárům se tehdy dal spočítat na prstech jedné ruky. Zařazením jednotek dobrovolných hasičů do IZS (Integrovaného záchranného systému) a začleněním JSDH (Jednotky sboru dobrovolných hasičů) Tvrdonice do kategorie JPO III (Jednotka požární ochrany s působením mimo obec), se zvýšily nároky jak na připravenost hasičů, tak na materiální vybavení. V letošním roce jednotka vyjížděla již k 26 případům požárů, čerpání vody ze zatopených objektů a jiným mimořádným událostem.
Dosavadní technika stárla a pomalu přestávala splňovat náročné požadavky kladené na dobrovolné hasiče. Její provoz a údržba byla čím dál složitější a vyžadovala také stále vyšší finanční náklady.    Proto jsme před třemi roky předložili radě obce návrh řešení vzniklé situace. Tento návrh počítal s několika variantami, od nákladné repase stávající techniky až po pořízení nových vozidel. Od té doby probíhala jednání na různé úrovni. Nakonec se sen stal skutečností.
Na podzim loňského roku pořídila obec Tvrdonice nový Dopravní automobil Ford Transit, který od svého zařazení do stavu pohotovosti vyjížděl k většině výše zmiňovaných zásahů. Kromě toho je využíván k dopravě soutěžních družstev a dětí organizovaných v kroužku mladých hasičů.
Dne 5. listopadu 2010 dodala firma THT Polička obci Tvrdonice nové zásahové vozidlo CAS-20 na podvozku Tatra 815 Terrno s poloautomatickou převodovkou. Kabina je vybavena dýchací technikou a pojme šestičlenné družstvo. Nádrž na vodu má objem 4.600 l a v úložných prostorech nástavby se skrývá výbava pro všechny typy zásahu. Cena cisternové automobilové stříkačky dosáhla částky téměř 6 milionů korun. Z toho 2 miliony korun činila dotace Ministerstva vnitra, Jihomoravský kraj přispěl částkou 1 milion korun a více než 1 milion korun se podařilo získat prodejem již nepotřebné hasičské techniky. Zbývající částku pak dofinancovala obec Tvrdonice.
Předání vozidla byl přítomen starosta obce, který si osobně vyzkoušel i jeho řízení. Po vybavení všech formalit proběhlo několikahodinové zaškolení řidičů-strojníků do obsluhy této moderní techniky. Podvečer se měli možnost s vozidlem seznámit členové SDH. Občané Tvrdonic si jej budou moci prohlédnout začátkem prosince, u příležitosti letošního Mikulášského jarmarku.
Starosta SDH Tvrdonice